Християнсько-ісламський ділалог у Львові: Nostra Aetate, Діва Марія та мусульмани України
Останні події в нашій державі яскраво продемонстрували, що представники різних конфесій та релігій України гуртуються й взаємодіють, як ніколи раніше — заради миру й добробуту для нашой спільної Батьківщини.
Зокрема, активізувалося проведення спільних заходів християн і мусульман, серед яких Міжнародна конференція, присвячена християнсько-ісламському діалогу та 50-літтю декларації Католицької Церкви про її ставлення до нехристиянських релігій «У наш вік» (Nostra Aetate), що відбулася у Львові 9 квітня. Серед доповідачів був муфтій ДУМУ «Умма» Саід Ісмагілов; серед слухачів — кримські татари, що знайшли прихисток у Львові після російської окупації півострова, та представники християнських і мусульманських місцевих громад. Захід відбувся завдяки підтримці Центру межконфесійного та межрелігійного діалогу «Лібертас» на чолі з Тарасом Дзюбанським.
Зростання інтересу до українських мусульман
Шейх Саід відзначив, що протягом доленосних для України подій представники різних конфесій стали більш активно спілкуватися з метою кращого порозуміння. Зокрема, зріс інтерес до мусульман, котрі були активними учасниками Майдану та усіх міжконфесійних молитовних марафонів.
Люди, що мали досить стереотипні уявлення про Іслам та його вірян, почали цікавитися дійсними постулатами цього віровчення. Самозорганізована бібліотека Майдану мала постійний попит на примірники Корану; представники мусульманських громад були жаданими гостями на громадських обговореннях.
Друга, значно обширніша, хвиля інтересу до Ісламу піднялася за кримської кризи, коли кримські татари одностайно показали себе чи не найбільшими патріотами України на півострові.
Nostra Aetate
Професор Богословського факультету Тільбурзького університету (Голландія) д-р Марсель Портхайс ознайомив присутніх з принципами «Nostra Aetate» («В наш вік»), декларації Другого Ватиканського Собору (1962–1965 рр.) про ставлення Церкви до інших релігій.
В цьому документі Церква офіційно заявила про свою повагу до інших віросповідань та про важливість діалогу між релігіями. У ній говориться, що «хоча протягом століть між християнами та мусульманами постало багато непорозумінь і ворожнечі, Священний Собор закликає усіх людей [щиро прагнути] до взаємного порозуміння, спільно берегти і плекати соціальну справедливість, моральні блага та мир і свободу».
Професор акцентував увагу на тому, що християни і мусульмани мають багато спільного не лише в моральних постулатах, але й у суто теологічних моментах, зокрема, визнання Єдиного Бога та необхідності для кожної людини спілкування з Ним та самоочищення шляхом молитов, посту, добрих вчинків, а також вивчення Священної Книги та відвідини храмів принаймні раз на тиждень. Пан Портхайс закликав вірян цих двох релігій до більш інтенсивного знайомства одна з одним, що призведе до кращого порозуміння та більш плідної співпраці.
Кримські реалії
Директор Кримського наукового центру ісламознавства Айдер Булатов проаналізував міжконфесійні відносини, що склалися на півострові між християнами (переважно православними) та мусульманами. Пан Булатов не лише розповів про історію цих взаємин за роки незалежності України та описав проблеми, з якими мали справу кримські татари по їх поверненню з депортації, але й спробував зробити якомога більш повний аналіз нинішньої ситуації в Криму.
Певно, що зараз важко зпрогнозувати, що буде далі; але почути інформацію з перших рук, а також дізнатися про повсякденні турботи, надії та побоювання вірян півострова було цікаво й корисно всім присутнім.
«Марієлогія»
Виступ Романа Назаренка, магістра теології Українського католицького університету та докторанта Богословського факультету Тільбурзького католицького університету (Голландія), вразив всіх присутніх. Цей пан позиціонує сам себе як фахівець у галузі «марієлогії»: він досліджує постать Діви Марії (Мар’ям) в ісламській традиції.
Це досліждення є дуже важливим і для християн, більшість з яких вірять у стереотип про зневажливе ставлення мусульман до Ісуса Христа та його матері, і для мусульман, які роками намагаються розповісти про своє справжнє ставлення до Марії, котра названа в Корані найкращою з жінок, що колись жили та житимуть до Кінця Світу. Зараз мусульмани мають надію, що їх голос, підкріплений голосом католицького теолога, буде почуто, й цьому непорозумінню буде покладено край.