Закят аль-фітр — пожертва в місяць рамадан

364

438Закят аль-фітр або садака аль-фітр — це пожертва на свято розговіння Ід Аль-Фітр (ураза-байрам) після посту в місяць рамадан. Виплата закята аль-фітр стало обов'язковим для  мусульман в другому році по гіджрі, тобто одночасно з обов'язком дотримуватися посту в місяць рамадан. Закят аль-фітр відрізняється від інших видів закята тим, що виплачується не з майна, а з людини.

Всі ісламські вчені одностайні в тому, що виплата цього пожертвування є обов'язковим для кожного мусульманина. Згідно свідченням Омара ібн аль-Хаттаба, пророк Мухаммад, (мир йому та благословення), говорив, що виплата закята аль-фітр обов'язкова в рамадан — один са ( чотири пригорща дорослого, міра об'єму у арабів) фініків або ячменю з кожного вільного мусульманина і з кожного раба або рабині. Згідно з роз'ясненням пророка Мухаммада, закят аль-фітр є очищенням постящегося від випадкового або невипадкового лихослів'я, використання яких не завжди уникає, той що постить. Також це пожертва допомагає бідним і нужденним отримати відчуття свята в день Ід Аль-Фітр і розділити веселощі разом з усіма віруючими. Як вже було сказано, закят аль-фітр повинні виплачувати і вільний і невільний мусульманин, багатий і бідний, дорослий і дитина. Чоловік виплачує закят від свого імені та від імені всіх, хто знаходиться у нього на утриманні. Чоловік виплачує закят аль-фітр за дружину або вона може виплатити сама. Також виплачується закят аль-фітр від імені зародка в утробі матері. На одностайну думку мусульманських вчених виплата закята аль-фітр обов'язкова для всіх, хто має запас їжі для себе і своїх домочадців на один день станом на день свята Ід Аль-Фітр. Вчені трьох мазхабов малікітского, шафіїтського і ханбалітської єдині в тому, що розмір закят аль-фітр становить один са фініків, ячменю, родзинок, сиру (з згорнутого молока), пшениці або будь-якого іншого продукту, поширеного в цій місцевості. Як аргумент вони вказують на вищенаведене свідоцтво Омара ібн аль-Хаттаба, а також на слова Абу Саїда аль-Худрі: «У часи пророка ми виплачували закят аль-фітр один са їжі, або фініків, або ячменю, або родзинок, або сиру . Так тривало до тих пір поки в Медину не приїхав Муавія і сказав: «Вважаю, що один са пшениці з Шама рівноцінно одному са фініків». Після цього люди стали поступати відповідно до його словами». Згідно ханафітської мазхабу величина закят аль-фітр становить один са будь-якого продукту, крім пшениці. Пшеницею виплачується половина са. Обсяг одного са дорівнює приблизно чотирьом пригорщами дорослого чоловіка, зараз з появою точних ваг підраховано, що один са пшениці дорівнює 2176 грамам, що стосується інших продуктів то, вони можуть важити або більше, або менше. Як правило закят аль-фітр виплачується найбільш поширеними в якій-небудь місцевості продуктами. Також можлива виплата закята аль-фітр в грошовому єквіваленту Дозволяється виплачувати закят аль-фітр грошима сумою еквівалентною вартості одного са. Для нужденних це корисніше, а для пожертвуваннь в сучасний час простіше і зручніше. Час виплати закят аль-фітр наступає із заходом сонця останнього дня місяця рамадан, згідно шафіїтського мазхабу, і зі сходом сонця в день свята Ураза-байрам у відповідності з ханафітської і малікітского мазхабами. Необхідно виплатити закят аль-фітр до святкової молитви. Шафіїти допускають виплату садака аль-фітр з першого дня місяця рамазан, але переважніше виплачувати за два три дні до свята. Ханафіти допускають виплату закят аль-фітр на початку року, так як це час виплати решти видів закята. Ханбаліти дозволяють виплату закят аль-фітр починаючи з другої половини рамазана. Мусульманські вчені одностайні в думці про те, що закят аль-фітр виплачується біднякам мусульманам, ханафіти допускають виплату закят аль-фітр біднякам немусульманам, що знаходяться під їх заступництвом (зіммі). У своїй основі закят аль-фітр виплачується біднякам і не виплачується іншим групам людей, яким можна виплачувати закят, але якщо того вимагають обставини і в цьому є користь для умми, то допускається використання закят аль-фітр на користь інших груп, яким виплачується закят. Як правило садака аль-фітр виплачується в тій місцевості, де збирається, але при необхідності допустимо використовувати в іншій місцевості, якщо того вимагають обставини або якщо там велика кількість бідняків. Не можна виплачувати закят аль-фітр безбожникам, які не поважають ісламські принципи, а також своїм батькам, дітям або дружині.