У Львові зацікавилися ісламськими принципами ведення бізнесу
Конференцію «Соціальна відповідальність бізнесу» організували минулої п’ятниці у міській ратуші Львівська обласна державна адміністрація та Організацієя міжрелігійного діалогу «Лібертас». Міський голова Андрій Садовий у своїй промові підкреслив важливість культурного обміну та перейняття досвіду для сприяння, розвитку та збільшення кількості власних справ, що їх відкривають приватні особи в Україні.
Серед запрошений представників громадський та релігійних організацій участь у заході прийняв імам місцевої релігійної громади «Ен-Небрас» Мурат Cулейманов, котрий розповів про важливість дотримуватися принципів чесності та справедливості, що їх приписує Шаріат.
Він оповів, що Іслам заохочує підприємницьку діяльність, встановлюючи лише ті обмеження, які є доречними не лише з релігійних, але й із гуманістичних міркувань: не завдавати шкоди суспільству, здоров’ю людей, моралі, релігії. Все це охоплює стандарт «халяль» — «дозволене»: їжа та напої не мають містити заборонених (дурманячі речовини, свинина, неправильно забита худоба/птиця, падаль, кров, ідолопокладене) та шкідливих (небезпечні консерванти та барвники, тощо) інґредієнтів, послуги та творчість мають відповідати нормам моралі (не завищувати штучно ціни, не приймати участі у азартних іграх, не позичати гроші під відсотки, не мати жидного відношення до розповсюдження порнографії, тощо). Ну і певно що будь-яка справа має розпочинатися з грошей, отриманих чесним шляхом, не здобутих внаслідок протизаконної чи іншої гріховної діяльності.
Принципи ведення бізнесу описано у багатьох аятах Корану — наприклад, 2:275, 4:29, 83:13, 8:58, 26:183.
Імам підкреслив, що людина віруюча буде використовувати чесно зароблені гроші у бізнесі на розвиток своєї справи, гідні умови праці для персоналу, тощо; та жертвувати частину коштів на розвиток інфраструктури (що спияє підвищенню загального рівня добробуту суспільства) та допомогу нужденним людям.
Культивується й шанобливе ставлення до найманих працівників: затримка зарплати без якихось надзвичайних обставин вбачається як грубе порушення прав працівників, так само й несправедливе ставлення до них: як надання преференцій «улюбленцям», так і «урівняння» усіх незалежно від їх вислуги.
Іслам приписує вірянам бути сумлінними у дотриманні своїх обіцянок та обов’язків за договорами, навіть якщо є можливість ними знехтувати без притягнення до юридичної відповідальності — адже той, хто вірить у Бога, добре знає, що нестиме відповідальність на Суді Божому, де жодна вчинена несправедливість не залишиться поза увагою Судді.
Коли людина дотримується таких принципів у веденні бізнесу, і їй при цьому не чинять штучних перепон корумповані чиновники, це сприяє не лише розквітові бізнесу (адже у такого господаря хочеться працювати, з таким партнером надійно мати справи, у такого постачальника товарів та послуг не ризикуєш придбати неякісний товар чи послугу), але, за досягнення критичної маси чесних підприємців, стає передумовою зростання загального добробуту в суспільстві загалом та зниженню рівня злочинності у країні.