Ушанування пам’яті Амет-Хана Султана

8

14639831_10154811944409059_4559204985634504510_n5 жовтня в столичному Парку Вічної Слави вшанували пам’ять Амет-Хана Султана — легендарного льотчика, що став символом боротьби кримськотатарського народу за свободу. На військові заслуги героя не могла не зважати навіть радянська влада, що вислала його народ, звинувативши в зраді.

У заході взяв участь муфтій Саід Ісмагілов, розпочавши його, за мусульманською традицією, читанням Священного Корану (аяти 285–286 сури «Корова») та молитвою-дуа кримськотатарською мовою. Шейх Саід просив Всевишнього упокоїти з миром Амет-Хана Султана та всіх кримських татар, що наклали головою в боротьбі з німецькими окупантами, загинули під час депортації та на засланні, а також в окупованому тепер Росією Криму. Муфтій благав Господа захистити всіх кримських татар, що зазнають несправедливих утисків і переслідувань, ув’язнені окупаційною владою чи зникли безвісти, благав дати терпіння та надію їхнім рідним.

a963eb7f187c60135c0a2880dcf84a5f_mАмет-Хан Султан у II світову війну мав понад 600 бойових вилетів, збив близько півсотні німецьких літаків. Із двічі героєм Радянського Союзу не могла не рахуватися навіть радянська влада: його та батьків, як виняток, не вислали до Узбекистану на спецпоселення.

По війні Амет-Хан Султан намагався повернутися до професії: у березні 1946 року він їде до Москви, де хоче стати пілотом-випробувачем у Літно-дослідницькому інституті, утім, відповіді не отримав. Напевно, через національність. Варто сказати, що Ахмет-Хан ніколи не приховував її. Зрештою завдяки допомозі військових друзів Олександра Покришкіна та Володимира Лавриненкова та черговому клопотанню генерала Тимофія Хрюкіна, на той час заступника Головнокомандувача ВПС, у лютому 1947 року Амет-Хан Султан таки стає пілотом-випробувачем Літно-дослідницького інституту МАП.

b2eec5cc13abb912bc1a0f7d24495127_mВід 1947 до 1971 року випробувач звання «Заслужений льотчик-випробувач СРСР». Він — єдиний радянський пілот, що випробував понад 50 типів літальних апаратів, а загалом — 107 одиниць техніки.

«Національне питання» переслідувало Амет-Хана навіть після нагородження Сталінською премією: герой війни не раз і даремно звертався з проханням про повернення кримських татар на батьківщину до Анастаса Мікояна, Климента Ворошилова та інших керівників СРСР. 1956 року після XX з’їзду КПРС він разом sз групою колишніх партійних і радянських працівників Кримської АРСР підписав лист до ЦК КПУ з проханням про реабілітацію кримських татар. За порушення табу на кримськотатарське питання його не пустили до Франції на ювілей полку «Нормандія-Німан». За словами провідного інженера ДКБ Мікояна, заслуженого пілота-випробувача Олександра Щербакова, формальним приводом стала участь Амет-Хана Султана у випробуваннях секретного винищувача Су-9, але всі знали про справжню причину. Амет-Ханові не раз нагадували: якби «став дагестанцем», усі б його проблеми зникли. Але той був до кінця вірний своєму народові та професії. Загинув він 1971 році, укотре випробовуючи літак.

fab53692de678c40ff4c49f5868bd3ab_m2013 року кримськотатарський телеканал ATR зняв художній фільм «Хайтарма». Це перша в історії незалежної України повнометражна кримськотатарська картина. Фільм розповідає про трагедію кримськотатарського народу — депортацію — якраз через епізод відвідин головним героєм, Амет-Ханом Султаном, батьківського дому ву травні 1944. Прем’єра відбулася 17 травня 2013 року, перед днем пам’яті жертв депортації кримськотатарського народу.