«Головним стрижнем цього об'єднання була робота на користь мусульман України» — Ділявер Саідахметов про діяльність ДУМУ «Умма»

02.05.2023

58

Голова Духовного управління мусульман України «Умма» Ділявер Саідахметов дав інтерв’ю QIRIM.News

У розмові йшлося про те, як змінилася діяльність ДУМУ «Умма» під час війни, про складність роботи у правлінні, а також про небезпеки для кримськотатарського народу.

Відповідаючи на питання, в чому принципова різниця між ДУМУ «Умма» та пострадянськими муфтіятами, Ділявер Саідахметов зауважив, що величезна відмінність від духовних управлінь Росії полягає в тому, що в Україні нема муфтіятів, створених державою.

— В Україні на щастя, немає муфтіятів, створених державою. <…> Це структури, створені не за якимось наказом зверху, а з низових ініціатив. <…>. Наприклад, як виникло ДУМУ «Умма»: громади в різних областях, у різних містах України, що мали спільне баченням якихось речей, спільну ідеологію, спільне ставлення до деяких принципових моментів, вирішили об'єднатися й самі обирали собі муфтія. А не так, як у Росії: обрали муфтія, чи він там звідкись з'явився — і от він сидить на посаді 20–30 років. Наше духовне управління — це була ініціатива, яка йшла знизу, а не за чиїмось наказом. 

За словами голови правління, Україна — країна неймовірного релігійного плюралізму, що дає людям можливості створювати релігійні об'єднання та реєструвати їх на офіційному рівні:

— Можуть зібратися три, чотири, п'ять осіб і зареєструвати релігійну організацію. Три-чотири релігійні громади можуть створити своє духовне управління. І в нас в Україні є такі випадки. <…> Ми намагаємося координувати релігійні громади, які є у складі духовного управління, і діяльність мусульман, які входять до складу цих громад. Ми маємо гарні приклади спільної роботи мусульман, наприклад, коли розв’язували питання про дозвіл фотографування українських жінок-мусульманок на документи в хіджабі. Духовне управління брало в цьому активну участь. У цьому брали участь і інші організації, але важливим було, що від імені мусульман, значної їх частини говорила структура, визнана державою.

Ділявер Саідахметов спростував припущення журналіста, що в українській спільноті мусульман з’явилася кримськотатарська монополія на лідерство:

— Я не вважаю, що це монополія чи заявка на монополію кримських татар. ДУМУ «Умма» створювалося як об'єднання мусульман різних за національною приналежністю, культурою, та правовими школами. Головним стрижнем цього об'єднання була робота на користь мусульман України загалом: кримських татар, азербайджанців, арабів, мусульман-українців… У питанні представництва мусульман України не має загострюватися тема національної приналежности. ДУМУ «Умма» — для всіх мусульман України. Те, що ми з шейхом Муратом були обрані тягти цей тягар — так проголосували представники громад…

Вперше так склалося, що головою правління обрали кримського татарина, й муфтій також кримський татарин. Перед тим багато років муфтієм був Саїд Ісмагілов, казанський татарин. Раніше головами правління були українці Ігор (Умар) Карпішен, Олег Гузік, казанський татарин Іслям Гімадутін

Голова правління розповів, що робота спершу давалася нелегко. Не тому, що за своїм основним фахом він журналіст, а через те, що це була принципово нова сфера діяльности: 

— Обов'язки голови правління — це організаційна та адміністративна діяльність. Муфтій зайнятий релігійним життям ДУМУ і громад, проведенням лекцій, духовних уроків. А голова правління — роботою самого управління, роботою з залучення донорів.

У часи своєї журналістської практики я займався й організацією роботи редакції, і організацією роботи сайтів. <…> Уперше доводиться це робити в такій великій релігійній структурі. Але я не сам. До ради правління входить 5 осіб, і спільними зусиллями ми питання розв’язуємо. <…> Якби це сталося не під час повномасштабного вторгнення, то я просив би духовне управління, членів загальних зборів не обирати мене. Але оскільки ситуація складна, ми мусили під час війни переосмислювати й переналаштовувати нашу роботу.

Ділявер Саідахметов пояснив, що змінилося в роботі організації після початку широкомасштабної агресії РФ:

— Ця посада дісталася мені в найскладніший від моменту проголошення незалежности час. Коронавірусні обмеження навіть близько не порівняти з тим, що тепер відбувається. Ми втратили частину наших громад. Утратили щонайменше дві свої мечеті: одна, в Сіверськодонецьку, вщент зруйнована, друга зруйнована в Бахмуті. Значна частина членів наших громад мусила виїхати за кордон. Хтось утратив домівки, як Умар Карпішен. Ми зазнали таких утрат, як і вся країна. ДУМУ «Умма» багато уваги, особливо в перші місяці, приділяло інформаційній роботі. <…> Окрім того в перші місяці займалися евакуацією, допомагали нашим сім'ям виїжджати за кордон, вимушеним переселенцям з окупованих територій, роздавали їжу — стандартна діяльність у такій ситуації для релігійної організації під час війни.

Очільник духовного управління зауважує, що до кінця 2022 року ситуація почала вирівнюватися, люди потроху вертаються:

—  21 квітня, на свято Ід аль-Фітр у мечеті на вул. Дегтярівській у Києві не вистачило місця людям. За нашими підрахунками, було від 1500 до 2000 віруючих. Є надія, що життя мусульманської спільноти в Україні буде відновлюватися

За матеріалами QIRIM.News.