Саід Ісмагілов — про завдання капелана: бути поруч, учити покладатися на Господа й раціонально оцінювати загрози

08.04.2022

115

Оксана Горкуша, старший науковий співробітник Відділення релігієзнавства Інституту філософії імені Г. Сковороди НАН України, вже багато років є ще й ведуча серії власних авторських програм — надзвичайно фахових і змістовних філософсько-релігієзнавчих діалогах. 

До участи в передачах авторка запрошує визначних особистостей: учених, священників і духовних лідерів, лідерів суспільної думки тощо. В одному з нещодавніх випусків передачі співрозмовником ученої був муфтій Духовного управління мусульман України «Умма», військовий імам-капелан територіальної оборони Києва Саід Ісмагілов. Він, до речі, й сам релігієзнавець, кандидат наук і керівник Українського центру ісламознавчих досліджень, член Української асоціації релігієзнавців (УАР).

Поміж іншим під час бесіди йшлося і про те, який має бути військовий капелан. 

«Завдання військового імама-капелана — бути поруч з військовими. І не потрібен такий військовий капелан, який боїться, який тікає, який панікує… Річ у тім, що одне — бути священником у мирному місці, і зовсім інше — і інше сприйняття, і інший досвід — бути священником там, де гинуть люди, де й ти можеш загинути. Тобто там, де небезпека в рази більша — там потрібен інший психологічний і духовний стан. Ти маєш бути сам максимально спокійний, максимально впевнений, маєш покладатися на Господа. І цю впевненість, спокій, мужність передавати іншим. Гірше за все, коли сам капелан панікує: він наражає на небезпеку не тільки себе, а й тих людей, що йому довіряють — довіряють як духовному лідеру. І коли панікує і боїться релігійний діяч, він не просто, можна сказати, ставить під сумнів свою віру — він може деморалізувати воїнів, що довіряють йому», — сказав шейх Саід.

На думку муфтія, військовий капелан має бути людиною дуже мужньою, здатною під обстрілами вселяти впевненість у бійців, учити їх покладалася на Господа. 

«В ісламі це все дуже чітко прописано, і в Корані сказано, що людина помре лише в чітко визначений час для неї — не раніше й не пізніше! Тільки в той час, що визначив Всевишній. І у Священному Корані ми знаходимо аят, у якому сказано, що „смерть вас знайде, нехай ви сховаєтеся у високо збудованих вежах“ — тобто аж десь там попід хмарами», — каже шейх Саід і нагадує, що в ісламі треба вірити в упризначення, бо тільки Аллаг знає термін життя кожного створіння.

«Господь визначає час життя кожної людини. Посланець Аллага, пророк Мухаммад (мир йому і благословення) сказав, що на 120-ту добу вагітності до плода, що розвивається у жінці, приходить ангел, що приносить душу людини, і в цей момент записується багато чого — у тому числі і скільки ця людина проживе. Тож мусульмани мають бути абсолютно спокійні та впевнені: якщо мені упризначено жити далі — я буду жити далі, а якщо зараз загинути, померти, то навіть якщо я буду переховуватися, смерть все одно мене наздожене, — пояснив шейх Саід, зауваживши, що таке ставлення не має бути фаталізмом і не має призводити до якогось безглуздого геройствування, бо це — заборонене. — ­<…> Ми маємо раціонально й розумно оцінювати ситуацію та реагувати відповідно до рівня загрози, але душі вірного це дає спокій і впевненість, що Господь — Він краще знає і Він захистить і допоможе цій людині». 

Повністю відеозапис передачі «Пошук сакрального в умовах нелюдського» за участи муфтія ДУМУ «Умма», імама-капелана тероборони Києва Саіда Ісмагілова розміщено на YouTube-каналі Оксани Горкуші.