12 Травень 2020

69

Тема: 

Ітикаф удома через епідемію

Питання: 

Чи можна провести ітикаф удома через епідемію?

Ітикаф удома нечинний як для жінок, так і для чоловіків, бо ітикаф передбачає перебування винятково в мечетях.

Якщо через певні причини ви не можете провести ітикаф у мечеті, хоч уже мали намір вчинити це поклоніння, чи завжди робили це давніше, то ви отримаєте нагороду Аллага за цей намір — начебто провели ітикаф.

У хадисі від Абу Муси (хай буде вдоволений ним Аллаг) сказано:

«Сказав посланець Аллага (мир йому і благословення): «Якщо вірного спіткала хвороба чи [йому судилася] подорож, йому буде записана нагорода за все, що він робив би здоровим і вдома“» (Аль-Бухарі).

Докази нечинности ітикафу вдома

1. Більшість (джумгур) учених уважають, що ітикаф чинний тільки в мечеті, посилаючись на аят:

«Не з’єднуйтесь із дружинами в ті ночі, коли перебуваєте в мечетях у стані ітикафу» (Коран, 2:187).

Також учені виходять із дій Пророка (мир йому і благословення), що проводив ітикаф тільки в мечеті.

2. Якщо через поважні причини, наприклад, через епідемію, скасовано обов’язок п’ятничної молитви, то скасування ітикафу справедливе й поготів, бо джума-намаз — ваджиб, а ітикаф — це сунна.

3. Треба дбати про збереження форми й суті поклоніння, уникати його зміни чи підміни, не відходячи від сунни Пророка (мир йому і благословення).

4. Аналогія ітикафу жінки в її будинку неприйнятна, бо саме це положення є предметом розбіжностей між богословами: більшість із них так само вважають, що жінка може зробити ітикаф тільки в мечеті. Так це переказують від Ібн Аббаса, що його спитали про ітикаф жінки в неї вдома. Він на це відповів: «Це новозаведення — Аллаг найбільше не любить новозаведень».

5. Місце, що організують удома як «мечеть», не можна вважати за мечеть, навіть формально, бо до такого місця непридатні положення, пов’язані з мечеттю, нехай це й називатимуть умовно «мечеттю».

Всевишній Аллах знає ліпше.