Мусульмани Криму зберігають свою ідентичність попри утиски окупаційної влади

09.05.2019

18

7 травня, у другий день Рамадану, в культурно-мистецькому центрі «Кримський Дім» (Київ) відбулося засідання круглого столу «Північне Причорномор’я і Крим у російському імперському дискурсі: колонізація, анексія, символічна „приватизація“, інструменталізація імперських образів минулого до та після анексії 2014 року». Захід організовано Українським інститутом національної пам’яті та «Кримським Домом» за сприяння Меджлісу кримськотатарського народу.

Муфтій ДУМУ «Умма» Саід Ісмагілов також узяв участь у круглому столі, долучившись до інших експертів — політиків, істориків, політологів і соціальних психологів. На порядку денному — імперська політика Росії як в історичному розрізі, так і нинішня, на окупованих територіях України.

Шейх Саід привітав одновірців із початком Рамадану та нагадав присутнім, що Росія завжди боролася з Ісламом та мусульманами. Імперська ідеологія побудована на православ’ї — і саме на цьому фундаменті стоїть міф про «Москву — Третій Рим» і взагалі міфологія «русского мира», міфологія «народа-богоносця» та інші ідеологеми, що на них Росія спирається й сьогодні.

Муфтій нагадав, що в РФ сьогодні від 20 до 23 мільйонів осіб — мусульмани. На перший погляд, їх не так легко ігнорувати, але започаткована ще у XV ст. політика нищення мусульманських народів, примусової асиміляції, насильного хрещення, а потім і запровадження інституту підконтрольних урядові релігійних діячів дається взнаки: дуже багато звичайних мусульман просто бояться виявляти свою залученість до релігійного життя, хоч останнім часом дедалі більше людей, особливо молодь, воліє визнавати свою релігію відкрито, не вибачаючись за свою інакшість.

Щодо Криму, то тут довший час зберігалася власна державність, тут існував потужний осередок ісламської теологічної думки. Півострів був форпостом Ісламу в Європі аж до завоювання Російською Імперією наприкінці XIX століття, у 1873 році. Саме тому кримські татари для Москви — більша проблема, ніж волзькі татари, бо мають міцну етнічну та релігійну ідентичність. Цим і пояснюється такий сильний тиск саме на кримських татар на окупованому півострові.

А втім шейх Саід не втрачає оптимізму:

— Мусульмани — дуже життєздатна спільнота. Ми можемо навіть у дуже несприятливих умовах зберігати свою релігійну ідентичність і, спираючись на неї, зберігати національну та культурну ідентичність. Це мій погляд як релігійного діяча. Я вважаю, що саме завдяки Ісламу мусульманам удається вже багато століть під гнітом, в умовах ісламофобії зберігати себе — не тільки, наприклад, у Криму, а й у самій Росії. Все-таки дуже великі мусульманські спільноти [існують] і в Татарстані, і в Башкортостані, і в інших регіонах, попри нетерпимість до мусульман.