«Львів дав мені незабутній досвід» — муфтій Мурат Сулейманов
Днями муфтій ДУМУ «Умма» Мурат Сулейманов дав інтерв’ю для сайту «Духовна велич Львова».
У розмові йшлося про те, хто стане новим імамом у Львові, скільки мусульман у місті, та як змінились уявлення львів’ян про мусульман за час існування Ісламського центру ім. Мухаммада Асада. Не оминули й тему «ісламського тероризму».
На початку бесіди шейх Мурат розповів, з якою метою відкрито ісламський культурний центр:
«Найперше — центр для мусульман, які могли б сюди приходити на молитву, отримувати відповіді на свої питання, допомогу в розв’язанні їхніх потреб. <...> Друга мета — зруйнувати стереотипи про іслам, які є навколо. Іслам — це не зброя та велика борода».
Відповідаючи на питання, хто є львівські мусульмани, муфтій каже:
«Львівські мусульмани — це казанські татари, це азербайджанці, це також кримські татари, багато з них переїхали сюди у 2014 році. І також це студенти, які приїхали з мусульманських країн: Туреччини, Єгипту, Йорданії, Сирії, Еміратів. Але зараз зі студентів майже нікого не лишилося. Через війну близько 95 % студентів поїхали. Залишились хіба що ті, кому треба трохи довчитись. Ось ці мусульмани приходять до нас щоп’ятниці».
Муфтій зауважив, що нині у Львові живе до трьох тисяч мусульман, а разом з іноземними студентами було близько п’яти тисяч.
У стінах ІКЦ працює недільна школа, де вчать арабську мову, вивчають Коран та ісламську культуру. Уроки з релігії Мурат Сулейманов проводить особисто. Він запевняє:
«У першу чергу в імама має бути хороша релігійна освіта. Але він повинен не тільки бути спеціалістом у шаріатських науках. Він має розуміти особливості місця та людей. Навіть Київ і Львів відрізняються: є свої „внутрішні закони“, свій менталітет. Ми всі — українці, але різниця відчувається».
За словами шейха Мурата, своїм наступником на посаді імама ІКЦ Львова він хотів би бачити українця, що добре говоритиме українською мовою та зможе якнайкраще розповідати про іслам.
«Мені буде непросто переїжджати до Києва. У Львові в мене багато друзів з-поміж українців, християн. <...> Також у нас було дуже багато співпраці зі священниками, з УКУ, зі студентами. Я бачив відкритість, бажання дізнатись про іслам, про спосіб життя мусульман. Львів дав мені незабутній досвід — самі люди, їхня щирість, допомога», — каже муфтій.
Під час розмови порушено тему джигаду. Мурат Сулейманов зауважив, що її часто сприймають крізь призму стереотипів:
«Тема джигаду — це як мильна бульбашка: про нього багато говорять, але його не розуміють. В ісламі найголовніший джигад стосується взаємин людини із Всевишнім. Людина сповнена „его“ й навіть може відійти від Бога, бо любить, наприклад, випивати або чинити перелюб, або красти. І коли людина над собою працює, то розуміє, що це — гріх, [що] цього не можна робити. Це і є найважливіший джигад в ісламі. У Корані нема такого терміну як „священна війна“. Джигад означає проявляти зусилля в чомусь. Наприклад, зараз, коли я захищаю свою сім’ю, свій дім або свою країну — це також є джигад».
Заяву Верховного муфтія Росії Талгата Таджуддіна про те, що росіяни, мовляв, «визволяють» український народ «від ЛГБТ та іншої сатанинської нечисти», шейх Мурат назвав грою слів:
«Він каже подібне, щоб отримати для війни більшу підтримку мусульман. Насправді в Росії більше нечисти. Це брудна гра: йому сказали — він це зробив. Але він буде відповідати за свої слова. Він підтримує війну, підтримує злочин, він виправдовує злі дії свого тирана. Посилаючись на слова імама Маліка, [скажу, що] негідником є той, хто використовує релігію задля набуття життєвих благ. Потім [імама] запитали, а хто ще гірше за нього? Імам відповів: той, хто використовує релігію, щоб виправдовувати тирана, його злочини».