Презентації «Форуму видавців» у карантинному онлайн-форматі

Повідомлення про помилку

User warning: The following module is missing from the file system: standard. For information about how to fix this, see the documentation page. in _drupal_trigger_error_with_delayed_logging() (line 1156 of /home/fx341015/umma.in.ua/www/includes/bootstrap.inc).
22.09.2020

6

Муфтій Саід Ісмагілов разом із релігієзнавцем, сходознавцем і перекладачем Михайлом Якубовичем узяв участь у «Форумі видавців». Основною темою обговорення з модераторкою Катериною Калитко стала книга Михайла Якубовича «Іслам у східній Європі: традиція поміркованості», представлена на форумі — шейх Саід написав до неї передмову. З огляду на карантин презентації цього року відбуваються в онлайн-форматі.

Мова йшла про історію та сучасний стан Ісламу в зазначеному регіоні, про перспективи східноєвропейських мусульманських громад і про те, що світоглядні основи Ісламу присутні в українській культурі, хоч і досі неочевидні для багатьох: побачити вплив Ісламу заважають інерція та стереотипи. Говорили й про поміркованість — один з основних принципів в Ісламі.

Саід Ісмагілов розповів про коранічний термін аль-васатия («поміркованість»): ця якість притаманна Ісламу, і на ній має базуватися життя громад і кожного мусульманина. Закладений в ісламському віровченні принцип поміркованости, «золотої середини» — своєрідна «вакцина» від зачарування радикальними поглядами та угрупованнями.

Мусульмани України практикували принцип поміркованости здавна, ще з часів Кримського ханства — мусульманської держави, що існувала на півдні сучасної України. Це показовий приклад того, як у межах однієї мусульманської держави добросусідство виявлялося не тільки через храми різних релігій, що нерідко стояли поруч, а й через рівноправну участь послідовників різної віри в суспільному житті. Таке сусідство виглядало добрим не тільки в очах мусульман, а й, скажімо, християн — це видно з небажання останніх переселятися до Приазов’я після завоювання Криму Росією. Кримські християни всіляко опиралися фактичній депортації, влаштованій за наказом Катерини II, адже серед мусульман у Криму їм жилося добре, а чого чекати від одновірців у Приазов’ї, вони не знали.