Саід Ісмагілов: Попри всі перешкоди та обмеження мусульмани намагалися дістатися в мечеть

11.05.2021

36

Другий рік поспіль українські мусульмани, як і їхні одновірці в усьому світі, проводять священний Рамадан в умовах карантинних обмежень. Однак це не означає, що їхнє релігійне життя, духовна практика та соціально-значуща діяльність припинилися — навпаки, труднощі й перешкоди стимулювали шукати нові форми культурно-просвітньої роботи.

Про діяльність Духовного управління мусульман України «Умма» в період Рамадану розповідає муфтій — шейх Саід Ісмагілов:

— Цього року карантин був не такий суворий, як у минулий Рамадан: торік був повний локдаун, коли було заборонено збиратися для релігійних служб, не працював транспорт, була заборонена будь-яка активна громадська діяльність, пов’язана з масовими зібраннями людей. Тому торішній Рамадан був справді «сумний Рамадан». А в цей Рамадан трохи легше. Фактично дві третини священного місяця діяли ті самі карантинні обмеження, але вони були м’якші. Люди в обмеженій кількості могли збиратися для здійснення релігійних обрядів з дотриманням норм дистанціювання, масочного режиму. <…>

Цього року, дбаючи про здоров’я, безпеку та життя людей, ми не проводили спільних іфтарів, вирішили не збирати разом велику кількість прихожан після дня суворого посту, але водночас, як і торік, ми передавали пожертви вірних нужденним сім'ям, малозабезпеченим особам у вигляді продуктових наборів. У Києві та Київській області їх роздали понад тисячу. Щодо інших регіонів, то такі самі добродійні акції проходили на Херсонщині, Львівщині, в Запоріжжі, в Луганській та Донецькій областях — тобто там, де найбільше вимушених переселенців із Криму та Донбасу, де люди потребують допомоги. Саме на ці регіони була спрямована добродійність у цьому Рамадані. 

В останні дні Рамадану людей у мечетях стало значно більше, проводилися цілонічні молитви-чування — звісно, з дотриманням вимог «жовтої зони», запроваджених державою. Сподіваємося, що у нас все буде добре і свято Ід аль-Фітр (Рамадан-байрам) відбудеться в повному обсязі й нам дозволять провести його. Вважаючи на те, що у християн недавно відбулися масові заходи, пов'язані з Великоднем, і це не привело до сплеску захворюваности, ми сподіваємося, що й у нас все відбудеться й це не призведе до погіршення епідситуації.

Як і завжди, в цей Рамадан мусульмани збирали пожертви, зокрема закат аль-фітр.

— Люди жертвували свої гроші, і ми купували продукти для роздачі. З огляду на те, що в нас далеко не маленькі продуктові набори, щоб сім'ям вистачило на цілий місяць повноцінного харчування, ці пожертви були досить щедрі, хоча стан економіки вносить свої корективи. У людей, що мають бізнес, уже нема таких доходів, як давніше: через карантин і прибутки зменшилися, й можливості для пожертв, — каже шейх Саід.

За словами муфтія, реалізована можливість здійснювати пожертви на картковий рахунок:

— Для декого за умов карантину, коли складно дістатися до мечеті, це стало дуже зручною можливістю зробити пожертву, але це не має масового характеру. Багато людей вважають за краще все-таки опустити свої гроші у скриньку для пожертв.

Відвідування мечеті, релігійна практика, милосердя виявляються не тільки тому, що цього вимагає релігія, а тому, що це духовна потреба вірного, вважає Саід Ісмагілов:

— Той факт, що попри всі перешкоди та обмеження людина прагне дістатися в мечеть, хоча іноді це пов'язано з великими труднощами, каже тільки про те, як це важливо для душі вірного, яка велика та сильна ця духовна потреба.

Зазначимо, що завдяки сучасним технологіям не постраждала й освітня, культурно-просвітня діяльність мусульман. Уроки Корану та Сунни, лекції про історію та поширенням ісламу, роз'яснення смислу об’явленого в аятах Священної Книги, семінари та круглі столи проводили онлайн — у запису або як Zoom-конференції