Мухаммад Мамутов — один імам на дві мечеті
Заступник муфтія ДУМУ «Умма» Мухаммад Мамутов поспілкувався з виданням QIRIM.News. Він розповів, що розпочав свою діяльність як імам мечеті в Запоріжжі 10 років тому, а після початку широкомасштабної агресії Росії на його плечі лягла відповідальність за ще один Дім Аллага — у Чернівцях.
Як дає собі раду з подвійним навантаженням, шейх Мухаммад поділився в інтерв'ю.
За словами імама, з початку повномасштабного вторгнення він залишався в Запоріжжі близько двох тижнів, але потім із сім'єю вирішив виїхати, вирушивши до Чернівців:
— Війна дуже швидко підійшла до міста, буквально за два-три дні після початку вторгнення… Першими покинули Запоріжжя студенти з Індії, Марокко, Алжиру. Я залишався в Запоріжжі ще близько двох тижнів <…> Безумовно, свої кроки (щодо виїзду. — Ред.) я погодив з Духовним управлінням мусульман України «Умма». Вже в Чернівцях я зустрівся з місцевим імамом — той вирішив вирушити до Європи. І тоді керівництво ДУМУ «Умма» доручило мені бути імамом, допоки я там зі своєю родиною. І тепер я читаю хутби в мечетях Запоріжжя та Чернівців.
Імам запорізької мечеті розповідає, що перед початком повномасштабного вторгнення джамаат мечеті був такий великий, що навіть не всі могли поміститися у двоповерховій будівлі. Прихожани організовували добродійні обіди, іфтари та частування з нагоди народження дітей.
— 15 жовтня 2021 року ми офіційно відкрили мечеть у Запоріжжі після ремонту, — згадує шейх Мухаммад. — Запросили чиновників та представників інших конфесій. Роботи тривали два роки, що, звичайно, впливало на [нашу] роботу: було припинено недільні заняття… Після відкриття відновили недільну школу, дедалі більше дітей почали приходити, прийшли нові мусульмани. Дізналися з новин про відкриття, на джума (п’ятничну молитву. — Ред.) приходило 200 людей — для Запоріжжя це багато. Не всі містилися: чоловіки займали й залу, призначену для жінок. Для жінок не залишалося місця у двоповерховій мечеті. Святкові молитви доводилося навіть читати на проїжджій частині, бо не вистачало місця. Джамаат був дружний. Щоп'ятниці ми організовували обіди бісмілляг після джума-намазу. Виходячи з мечеті, мусульмани отримували плов, спілкувалися. Спочатку ми це робили від мечеті, але потім почали приєднуватися люди, робили садаку (пожертву), проводили акики (частування з нагоди народження дитини. — Ред.), проводили іфтари в Рамадан, на Курбан організовували забій жертовних тварин і роздачу м'яса. Був проєкт «Нагодуй голодного» — сестри займалися, чоловіки допомагали.
За відсутности Мухаммада Мамутова в Запоріжжі, в мечеті є брат Хусейн, що за потреби може замінити імама. А коли той відсутній, перебуває в Чернівцях, то його заступає брат Тимур Берідзе, імам мечеті Сєвєродонецька, що на час російського вторгнення з родиною мешкає в Чернівцях.
— Отже, коли я їду з Запоріжжя, мене замінює брат Хусейн. А коли залишаю Чернівці, то заміняє брат Тимур, — пояснює шейх Мухаммад. — У Запоріжжі зараз багато переселенців з области, з окупованих районів. Чернівецька мечеть також була місцем транзиту мусульман, які виїжджали до Європи. <…> Ми зустріли переселенців з Генічеська. Вони, альхамдулілляг, приходять у мечеть, ми займаємося з їхніми дітьми. Але я думаю, є ще переселенці-мусульмани з окупованих територій, і завдання чернівецького джамаату — знаходити їх та допомагати, навчати їх та їхніх дітей релігії, допомагати виховувати дітей в ісламі. <…> У Чернівцях мечеть відкрилася близько трьох років тому під час ковіду. Перед тим джума-намаз проводили в гуртожитку, здебільшого мечеть відвідували студенти. Але з початком війни майже всі вони поїхали, й нині дуже мало мусульман. Я студентів не застав. Кажуть, що багато було з Єгипту, Алжиру, Індії. Нині більшість мусульман — вихідці з Азербайджану й турки. У місті є ще одна мечеть, турецька. Я познайомився з азербайджанцями, турками, більшість ходить туди. Я запрошую в нашу мечеть, але, можливо, тому, що там хутба турецькою мовою, ходять [вони] переважно туди. Рівень знань релігії в Чернівцях низький, тож для нас є багато роботи.
На думку Мухаммада Мамутова, більшість мусульманських країн не підтримують Україну в війні проти російського загарбника, бо дуже мало знають про історію та культуру українців:
— На жаль, є дефіцит інформації, який потрібно заповнити, і низький рівень співпраці з мусульманськими країнами. Ось ці дві причини можу назвати, що багато мусульман — на боці російських агресорів у нинішній війні. Проте цього року бачу певні успіхи в інформаційній політиці. Наприклад, іфтар із Президентом України. Мусульманський світ це побачив. Обговорюється можливість надання вихідних на мусульманські свята. Це висвітлюється, але поки що недостатньо. Якщо проблеми розв’язуватимуться за допомогою держави, й це висвітлюватиметься досить повно та активно, то ситуація зі сприйняттям України серед мусульман зміниться.
Повна версія інтерв’ю доступна за посиланням.