«Навіть якщо міжконфесійні заходи обмежаться приємними словами — вже непогано. Але краще починати спільно діяти»

1

13320997_1026511667440429_815094846_oТакою була одна з основних думок, що їх Муфтій ДУМУ «Умма» Саід Ісмагілов висловив у своєму виступі на ХХVI Міжнародній науковій конференції «Історія релігій в Україні», котра пройшла у Львові 24–26 травня. Цей захід, що його було приурочено до 90-річчя з дня народження доктора історичних наук, професора Ярослава Дашкевича, зібрав провідних вчених з України та інших країн світу, священнослужителів, представників релігійних громад, громадських діячів та інших зацікавлених осіб.

Теми, запропоновані організаторами наукового форуму до обговорення: християнство в домодерну епоху; держава, релігія та суспільство; конфесії, національні рухи і тоталітарні режими; філософія, політологія та соціологія; окрему секцію було присвячено сакральному мистецтву. Пан муфтій обрав для своєї доповіді більш практичні сторони міжрелігійної взаємодії та діалогу.

«Чи потрбен взагалі діаог? Часто віряни різних релігій задаються питанням — нащо взагалі він потрібен? Щоби всечесні отці різних релігійних громад збиралися разом та казали одне одному приємні речі? Я завжди відповідаю на це, що навіть якщо все обмежиться приємними словами — це вже непогано. Адже краще розмовляти, аніж не розмовляти одне з одним. Там, де немає діалогу, де немає знайомства — виникають фобії та недовіра одне до одного.»

Лідер українських мусульман підкреслив, що через складну геополітичну ситуацію (збільшення потоку біженців, гібридні війни, тощо) в Європі в цілому (та в Україні, як її невід’ємній частині) зростає напруга, і саме громадські, політичні та релігійні діячі мають зібратися разом та домовитися, як її подолати.

«З мусульманських країн до країн Європи потапила велика кількість мігрантів, і відповідно, коли відбуваються якісь терористичні акти в Європі, то вже вкорінені завдяки недобросовісним ЗМІ стереотипи викликають ісламофобію і негативне ставлення до мусульман. Щоби розрядити ситуацію, недостатньо просто подолати злочинність (що є справою поліції та спеціальних служб), але потрібно об’єднати зусилля громадських, політичних та релігійних діячів у подоланні недовіри та стереотипізації одне одного — інакше, як би не старалися поліція та спецслужби, це буде як міфічна гідра — замість однієї відрубаної голови виростатимуть три».

Саід Ісмагілов переконаний, що діалог між різними релігійними групами не має обмежуватися лише розмовами, що потрібна спільна праця на загальне благо. Відповідаючи на питання, в яких сферах можлива така співпраця, пан Муфтій виокремив чотири напрямки: проповідування церквами та релігійними організаціями національних інтересів України, ідей захисту України; у благодійницьких проектах; у проповідуванні моральних ціностей; актуальні спільні дії на кшталт волонтерства та капеланства.

Муфтій нагадав, що українські християни та мусульмани неодноразово показували чудові приклади єдання та взаємодопомоги. «Пам’ятаємо, що коли почалася окупація Криму — саме мусульмани були одними з перших, хто став підвозити їжу та необхідні речі до заблокованих українських військових частин, хоча там здебільшого несли службу християни. Християнські капелани передають бійцям-мусульманам Корани та релігійну літературу, молитовні ккилимки, тощо… це виглядає дивно, коли християнський священнослужитель прихоидть до мусульманина і вручає йому Коран — але саме так відбувається. Ми ж, капелани-імами, коли збираємо і відравляємо гостинці до військової частини — зрозуміло, що це для всіх, не лише для одновірців».

13321103_1026511660773763_463112234_oШейх Саід розповів, що коли він приїздить до військової частини, до нього приходять всі, не лише мусульмани, щоби поспілкуватися і дізнатися, що Іслам про таку й таку ситуацію каже. Та ж здача крові — мусульмани, здаючи кров, розумієють, що скоріш за все реципієнтом буде немусульманин — але ж нам важливо порятувати життя людини будь-яких поглядів, бо кожне життя є безцінним. Християни та люди інших релігійних поглядів. Очевидно, такої ж думки, бо активно до таких акцій долучаются.

«Те ж саме зі шпиталями, — ми навідуємо поранених бійців без розділення за релігійною ознакою — бо ж і вони захищають усіх українців без поділу за релігійною ознакою», — підкреслив український Муфтій.

Він переконаний, що зіткнення цивілізацій вже розпочалося, але не так, як вважав Самуель Хантінгтон. Це не є зіткнення західного та мусульманського світів, але зіткнення західного світу та пострадянського проросійського світу. А мусульмани, як і християни, можуть бути як на одному, так і на іншому боці, що ми зараз і спостерігаємо: ІДІЛ фактично діє в інтересах Росії та її союзників, а, наприклад, Туреччина виступає на боці Західної цивілізації у цьому конфлікті.